נקודה למחשבה – המוח הוא כמו מצנח, הוא עובד כשהוא פתוח

העקרונות שישמרו על העסק שלך ועליך, וימנפו את העסק שלך להצלחה!

האם להפריד חשבון עסקי וחשבון פרטי?

בדרך כלל השאלה עולה כשמדובר בעסקים קטנים, אני נוהגת להמליץ לבצע הפרדה ולקבוע העברת כספים קבועה מהחשבון העסקי לחשבון הפרטי, העברה הקבועה תהווה ההכנסה של התא המשפחתי. הפרדה כזו תאפשר לבעלים לבחון את יעילות העסק בכל נקודת זמן ולשמור שהעסק יפרנס את הבית ולא להיפך, להימנע מגירעונות כספים שיגררו צורך בהלוואה ועוד הלוואה. ניהול נפרד יגלה את החוזקות ואת החולשות של העסק ובמידת הצורך לפעול נכון בזמן הנכון.

אני רוצה לפתוח עסק חדש, מה חשוב שאדע?

בפתיחת עסק חדש או רעיון עסקי חדש בעסק קיים, חשוב מאוד ל: לתרגם את הרעיון למספרים, להעלות זאת בכתב על הנייר, ליצור מספר תרחישים חלופיים, לבחון את תוצאות הפעילות של כל תרחיש, כך נבחן כמה עולה לנו , מהי עלות המוצר או עלות השירות, נקבע את המחיר למכירה כך שהרווח יהיה מתאים לצורכי בעל העסק! בפתיחת עסק חדש יש נטייה לפעול על פי תקווה ורצון להצליח מבלי לשים לב לאיומים ולחולשות, הרצון להצליח זה טוב אך מסוכן למדי . תוצאת הפעילות צריכה להראות רווח ולא די בכך, חשוב לוודא שתוצאת הפעילות היא רווח המספיק להחזיר את הלוואות ואם מדובר בעסק עצמאי שאינו חברה בע"מ, לוודא שהרווח מספיק גם לתשלום מקדמות ביטוח לאומי, פנסיה וקרנות השתלמות, והכי חשוב לוודא שנשאר כסף לקחת הביתה ולהיות רגוע שמה שלקחנו שייך לנו.

איך אני, כעסק, נשאר יציב כלכלית לאורך זמן?

תזרים הוא החמצן של העסק - כדי שעסק יהיה יציב לאורך זמן הוא צריך להיות רווחי, אך זה לא מספיק, לא מעט עסקים רווחיים נסגרים בשל ההתנהלות. תזרים מזומנים הוא כלי מצוין ועיקרי בניהול העסק ולאורך זמן, תזרים מזומנים הוא כמו תזונה בריאה לגוף, הוא מקנה שליטה על הכספים היוצאים והנכנסים ומאפשר קבלת החלטות חשובות.
• חשוב להיות שמרני – זאת אומרת לא להגזים בסכומי ההוצאות מצד אחד ומצד שני לרשום רק הכנסות וודאיות.
• חשוב מאוד לתזמן את התזרים כך שקודם הכספים יכנסו ורק אח"כ ייצאו כך נייצר מקדמי בטחון שיגנו על העסק ועליך .

איך להיות בעל עוצמה מול מנהל הבנק ולגרום לו לחזר אחריך – המלצה שלא כדאי לפספס!

מסגרת אשראי היא סכום שהבנק מקצה לנו ומאפשר לנו "להנות" מיתרת מינוס בבנק, (צריך לדעת שזהו מקור ההכנסה הגבוה של הבנק ומקור ההוצאה הגדול לעסק שלך) רוב בעלי העסקים משתמשים בה ומנצלים אותה באופן קבוע-טעות!!! מדוע? זוהי הלוואה רעה, היא יקרה מאוד מהלוואה מסודרת שנלקחה בצורה נכונה . השימוש במסגרת הוא בעצם לקיחת הלוואה "עומדת" שלא נפרעת, הלוואה חונקת שלא נעלמת. ייעודה של מסגרת האשראי הוא לגשר על פער תזרימי נקודתי וזמני בלבד. במידה ומשתמשים במסגרת, חשוב לדעת מראש איך לסגור את יתרת המינוס בבנק. ככל שמדובר בעסקים מורכבים יותר יש לבנות יותר הגנות ולהימנע ממינוס בבנק . אני ממליצה לשנות את התפיסה ולקבוע לעצמך מסגרת אשראי אפס, על אף שהבנק מאפשר אחרת, לנהל תזרים מזומנים - המלצה שלא כדאי לסרב לה.

תחשוב שהעסק שלך הוא כמו מדינה שלמה – על כן תנהל תקציב מדינה!

• תקציב הוא תוכנית עבודה שתכלול את הביצועים של העסק על פני הזמן , התכנית תכלול שלבי התפתחות וצמיחה של העסק. התקציב יהיה צנוע ובהסתכלות קדימה: מה נמכור?, כמה נמכור?, מה מחיר המכירה?, כמה עולה לנו?, מה הרווח? והאם נשאר לי כסף?
• על מנת לקבל החלטות חשובות בזמן אמת יש לבצע בקרה ופיקוח באמצעות השוואה לפחות אחת לרבעון : מה בוצע בפועל-לעומת מה שתוכנן מראש?
• ניהול תקציב בנוסף לניהול התזרים יפחיתו משמעותית סיכונים פיננסים, יקנו לך, מנהל העסק, מודעות לעסק שלך וקבלת החלטות מושכלות.

תשלומי מע"מ - טוב או לא טוב?

תשלום מע"מ מעיד על עסק מרוויח – לא בכדי, כשניגשים לבנק או לכל גורם אחר בבקשה לגייס כסף אנו נדרשים להמציא נתוני מע"מ – הרבה עסקים מגיעים ל- 15 לחודש ועל מנת לא לשלם 17% מע"מ הם מוסיפים לקנות ומצטיידים בחשבוניות קניות והוצאות – זוהי מלכודת מסוכנת כי לאחר קניות אלו צריך לשלם עוד 100% לספק ממנו רכשנו – זה יוצר סחרור בקצב התשלומים לספקים, רכשת סחורה שלא בהכרח אתה צריך ובכך "השכבת" כסף יקר על המדף – תשאיר את המלאים אצל הספקים שלך, הם תמיד שם כשצריך ותשלם מע"מ, את המע"מ קיבלת מהלקוחות ועליך רק להעבירו ,המע"מ הוא לא שלך , הוא של המדינה!